Qui no s’arrisca no pisca

Nous temps, nou periodisme

Març 15, 2012

Sembla que el periodisme s’hagi d’acabar o, almenys, aquell que coneixíem fins ara. El moment que viu aquesta professió tant vocacional és un clar reflex de la situació actual de la nostra societat. Ens trobem en un moment de transició que provoca una sensació d’inseguretat i incertesa sobre cap a on anem, cap a on ens dirigim. Però la veritat és que “és possible fer coses noves”. Això pensen Oriol Rodríguez, Bernat Puig Tobella i Toni Padilla, els quals poden ser titllats de transgressors, emprenedors  en busca de nous projectes i idees per renovar el periodisme i adaptar-lo a la situació actual.

 

Novíssim periodisme, la transgressió necessària, així es titula la conferència que exposen aquests tres personatges, presentada pel professor de la facultat Vicent Sanchiz. Tots tres són clars exemples d’èxit de nous i arriscats productes periodístics que, tot i ser molt transgressors, han aconseguit adaptar-se i fer-se un lloc a l’apassionant món de la  comunicació i la transmissió d’informació.

 

Ordenadament, els convidats comencen a explicar la seva visió sobre l’actual situació del periodisme i com creuen que evolucionarà. Encara que els seus discursos difereixen en els projectes que han portat a terme, tots segueixen una mateixa línia, una mateixa idea: Introduir al mercat nous models, ja sigui de revista, diari o bloc, que centrats senzillament a explicar bones històries, fets que realment interessin, fora del filtre del conservadorisme i el tradicionalisme. Com puntualitza Oriol Rodríguez per copsar aquesta idea: “ Les coses s’estan fent malament, ens hem de preocupar per explicar bones històries

 

En el cas de Toni Padilla,  junt amb un parell d’amics i partint des del caràcter modest d’un petit projecte,  va arribar a formar el que ara és la revista Panenka. Aquesta revista low cost, sense la possibilitat de fer-se publicitat i de vendre’s enlloc més que via xarxes socials, ha aconseguit publicar entre 3000 i 5000 exemplars al mes, a part de comptar amb un molt bo i eficient equip de reporters i periodistes que cobreixen notícies a nivell internacional. 

 

Oriol Rodríguez explica la seva experiència, no la d’una revista d’èxit com la del seu col·lega, sinó la de la creació d’un web anomenat 365d365e. Es tracta d’un projecte amb data de caducitat, ja que consisteix en 365 entrevistes realitzades a importants personatges de diferents àmbits tals com Quim Monzó, Ramon Mesa o Victor Valdés. És, una vegada més,  un clar exemple d’un petit projecte que amb la persistència i la feina ben feta del dia a dia, pot anar creixent fins a convertir-se en alguna cosa gran i, sobretot, transformar-se en allò que la gent vol i per tant tria per a informar-se.

 

Per últim, Bernat Puig Tobella, editor del recent web Núvol.com, ens parla sobre els primers passos en la creació d’aquest nou web, així com de l’objectiu i la intenció del projecte.

 

És evident que no ens trobem en un bon moment per desenvolupar aquest ofici. L’època de crisi mai és fàcil per a ningú ni per desenvolupar cap feina. Però el cas és que, com bé ens han demostrat aquests tres emprenedors, hem de buscar noves vies i alternatives. Ara més que mai hem de reinventar sense por al fracàs ni a cometre errors perquè com esmenta Toni Padilla: “ Dels fracassos se n’aprèn molt”. 

 

Autor: Alex Jover