El futur és l'autogestió

Març 13, 2012

 

Vicent Partal Montesinos (Bétera, Camp de Túria, 28 de novembre de 1960) és un periodista valencià, i director de Vilaweb. 

Partal és considerat un dels pioners de la xarxa Internet als Països Catalans.L'any 1995, va crear Partal, Maresma & Associats empresa dedicada a assessorar sobre l'ús d'Internet i a facilitar-ne l'accés. D'allí va sortir el directori de la Infopista catalana que va donar lloc a Vilaweb, el principal diari electrònic en català.

 

 

Antoni M. Piqué, consultor d'empreses periodístiques i ex-alumne de la FCB. Anteriorment a treballat com a Consultor Sénior en DMR i  Consulting Cap de projecte en Cambra de Comerç de Barcelona. Actualment és Manager en everis.

 

  • Una pregunta per a Vicent Partal: vostè ha parlat de la facilitat que tenim actualment els estudiants d’avui dia per preparar-nos i treure novetats gràcies a la disponibilitat de temps, però, com se suposa que tenim que invertir el temps si el futur que ens espera serà treballar moltes hores a canvi d’un sou mínim, d’on hem de treure el temps?

 

Vicent: Si hi ha un futur, és llençar-nos a la selva. Per poder-ho fer hi ha dues condicions. La primera, sense la qual el periodisme no seria el que és, la passió. Els periodistes no som treballadors amb un horari fix, si a les onze de la nit passa alguna cosa en alcem i fem el que sigui. L’hem triat voluntàriament aquesta professió. Així doncs, hem de fer alguna cosa. Per a mi, es tracta de no copiar res del que ja estigui fet sinó d’inventar. Les possibilitats són enormes. Del que es tracta és de buscar projectes nous. Des del projecte de 365d365e han demostrat que sent dos nois, tenen una de les millors contres de Barcelona. El que se us reclama és això, que penseu com fer nou periodisme. No us limiteu a esperar que algú us contracti, ara no es el moment. Les xarxes socials ho han canviat tot, hi ha espais per fer coses molt noves.

 

Antoni: El temps el tindràs perquè no estaràs treballant catorze hores al dia.

Hi ha una possibilitat d’innovar molt gran, està tot molt obert. A més a més, si et va bé, la xarxa t’ho reconeixerà, arribarà la publicitat. Si esperaves sortir de la facultat i trobar un lloc de treball...malament.

 

  • Aquests canvis amb els nous mitjans, com els plantegeu en l’àmbit de la publicitat?

 

Vicent: Podem parlar de la publicitat clàssica de afiliació a una marca o podem parlar de coses més noves. Insisteixo molt en la publicitat mitjançant el telèfon mòbil ja que crec que el futur del periodisme passa pels mòbils.

 

Antoni: Hi ha un món allà a fora impressionant que us està esperant, no hi ha gairebé res fet. Jo no sé com donar més bona onda. Algú es guanyarà la vida amb això i algú ja se la està guanyant. Pels mòbils no hi ha res interessant. Les empreses continuen donant molts diners, inclús més diners, en publicitat, la publicitat està molt salvada.

 

  • Així doncs vostès defensen que el futur es l’autogestió?

 

Vicent: Una part del futur claríssimament es l’auto-ocupació i els microprojectes com a part molt sòlida i ferma del futur. Us ho diré al revés: Si Quim Monzó demà deixa de treballar per La Vanguardia crea el seu propi diari, és casi segur que el comprarem.

 

  • Durant aquesta conferència hem parlat de les novetats tecnològiques i és cert que els que ens dediquem a la comunicació vivim connectats en tot moment. Els meus amics, en canvi, no necessiten estar constantment connectats. Així doncs, no ens estem passant amb la necessitat de la immediatesa en la informació a causa dels nous invents?

 

Vicent: Els papers de diari abans duraven tot el dia, ara a les 11h es difícil veure algú llegint un diari sinó esta sol dinant. Ara s’ha produït un canvi en la dieta mediàtica i aquí està la clau, la base del futur i de perquè els mitjans més antics estan tenint tantes dificultats. La societat va molt més enllà del que nosaltres som capaços de fer. La possibilitat tecnològica ara existeix, ja no ho has de buscar, t’informen directament mitjançant una aplicació. La tecnologia a canviat molt la realitat i sobretot la fragmentació de la dieta mediàtica. La gent està molt més pendent de la informació del que nosaltres pensem. No vol dir, que sigui de la informació que nosaltres volem que estiguin pendents.

 

  • La premsa Catalana pot sobreviure sense les subvencions?

 

Vicent: Et puc respondre ràpidament: La premsa Catalana no pot sobreviure sense subvencions, però, te més possibilitats que la espanyola. Actualment la premsa no pot sobreviure sense subvencions, ni tan sols la Europea. El que succeeix és que la premsa espanyola te més capacitat per ser subvencionada, gràcies a l’Ibex35 té més facilitat per obtenir publicitat. Aquí a Catalunya és molt difícil que una empresa del IBEX35 empari una edició Catalana. 

Antoni M.Piqué i Vicent Partal
Antoni M.Piqué i Vicent Partal

Autora i fotògrafa: Telva Somoza